Matematik i anvendelse
Overskrift | Matematik i anvendelse |
Klassetrin | Fra 5. klasse til 3.g |
Fag | Matematik |
Indhold | Generel introduktion til fagbegreberne mm
Lokale konkrete eksempler Diverse øvelser |
Downloads | Lærervejledning – matematik i anvendelse
Øvelsesvejledning – matematik i anvendelse |
Kernestof og fagbegreber
Forløbet forgår på Naturlegepladsen Gåsebjergsand. Der er tale om en deltagerstyret, problem- og undersøgelsesbaseret undervisningsmetode, hvor udgangspunktet er fælles åbne spørgsmål eller problemstillinger, som eleverne i mindre grupper guidet af læreren søger at finde en løsning på ved hjælp af forskellige former for undersøgelser.
Hvilke fagbegreber, der introduceres, og hvor detaljeret forklaringerne er, afhænger selvfølgelig af klassetrin samt af den tid, der er til rådighed.
Eksempler på begreber, vi kan komme ind på:
- Argument
- Brøk
- Pythagoras sætning
- Trigonometri
- Cirkel
- Parallelogram
- Rektangel
- Trekant
- Cylinder
- Kasse
- Kegler
- Keglestub
- Kugle
- Prisme
- Pyramide
- Ligninger og formler
Forløbsbeskrivelse
Forløbet består af en række små fortællinger med matematisk indhold, der inviterer eleverne til at tage en problemstilling til sig og undersøge den. Ideen er at skabe en læringssituation, hvor eleverne oplever situationen som meningsfuld og konstruerer mening gennem dialog i en social kontekst. Tilrettelæggelse af elevernes arbejde med den enkelte fortælling har som minimum følgende tre faser (1) læreren iscenesætter forløbet over for eleverne og overdrager problemet til dem, (2) eleverne arbejder selvstændigt og undersøgende og (3) lærer og elever deler systematiske erfaringer og resultater fra forløbet og faglig viden og faglige pointer søges fællesgjort.
Hej
Er der mulighed for at lave et matematikforløb for elever med særlige behov/indlæringsvanskeligheder?
mvh Henriette Fauerholdt Lind
Wauww, dejligt materiale. Jeg har selv i 6-7 år lavet alt undervisningsmateriale i naturfagene til mine 6.-9. klasser. Det er skønt at se at der er andre end mig der hader at klippe og klistre sit materiale sammen. Jeg kan direkte bruge noget af materialet i mine klasser og vil gøre det i området omkring Tange Sø, derudover har du nogle gode forsøg/øvelser jeg ikke har brugt før. Tak for inspiration.
mvh Jens Kristian Nygaard
Dejligt at høre at du kan bruge vores materiale! God fornøjelse med det, og giv endelig lyd, hvis du har forslag til flere forløb, vi kan udarbejde.
Mvh. Lene Sanderhoff/Geobio