Overskrift Bæredygtig transport og vandafledning 
Fag Geografi C, Naturgeografi C, men det kan sagtens bruges med biologi og kemi. Det kan så kombineres med undersøgelse af dyreliv og en forståelse for stoffers opbygning.  
Klassetrin Geografi C, (NF), Naturgeografi C (kan variere på hvilket klassetrin det ligger på HF og STX.) 
Kernestof og fagbegreber – Bæredygtig transport 
– CO2 udledning fossile brændstoffer 
– CO2 udledning elproduktion 
– Overfladisk afstrømning 
– Underjordisk afstrømning 
– Vandløb 
– Sandfang 
– Fladeforurening 
– Vandkvalitet 
– Fosfat 
– Nitrat 
– Ferskvands pH 
– Ferskvands kalkindhold 
Lektionsplan, inklusive tidsforbrug Forløbet kan blot være 3×45 minutter til ekskursion og 2×45 minutter til bearbejdning.  
Forløbet kan også være 17×45 minutter, hvis man regner gennemgang af vandets kredsløb og sammenhængen mellem klimaændring og nedbørsændring med.  
Litteratur, herunder forslag til supplerende litteratur Der er brugt ”klassisk” lærebogsmateriale om vandets kredsløb, suppleret med materiale fra Odense Letbanes hjemmeside og temahæfte om Monsternedbør. 
Undervisningsmaterialet Klassen har arbejdet med et tema om vandets kredsløb.  Det hedder ”Kampen for vandet, og kampen mod vandet”, hvor kampen for fortsat rent drikkevand og problemerne med øget nedbør i forbindelse med en klimaændring har været i fokus.  
Inden det her tema har klassen arbejdet med klimaændring og bæredygtighedsbegrebet (økonomisk-, social- og miljømæssig bæredygtighed).  

Materialet her består af  
– Introduktions-spørgsmål 
– Litteraturliste 
– Diverse vejledninger, blandt andet en øvelse med bæredygtig transport til nyt byggeri (her nyt OUH i Odense) kombineret med undersøgelser af et lar (lokal afledning af regnvand) anlæg, som er anlagt bl.a. på grund af etableringen af serviceanlæg for letbanen.  

Materiale som kan downloades herunder: 
– Introduktionsspørgsmål og litteraturliste 
– Øvelsesvejledning til bæredygtig transport 
– Øvelsesvejledning til undersøgelsen af lar-anlægget. 
– Øvelsesvejledning til vandkvalitetsmåling 
– Øvelsesvejledning til permeabilitetsøvelse 
– Øvelsesvejledning til undersøgelse af jordtyper  
Forslag til ekskursioner Der er blevet foretaget en ekskursion til lar-anlægget Glisholm sø ved Nyt OUH, den tilstødende Lindved å og letbanen ud til området. Det kan selvfølgelig ændres til et andet område med et lar-anlæg og ændret anvendelse i forbindelse med nyt byggeri.  

Downloads:

Film:

  • Regnvandsbassiner på Nyt OUH: Projektmaneger Bjarne Brisson viser rundt på de store arealer uden om Nyt OUH. Her er flere regnvandsbassiner, der skal opsamle vandet fra afstrømningen af de store parkeringspladser mm, og sikre at der ikke ledes mere vand ud i den nærliggende å, end den kan bære.  
  • Regnvandsbassiner er klimatilpasninger, der forbedrer biodiversiteten i ferskvandsmiljøet: Sara Egemose, lektor i ferskvandsøkologi på SDU, fortæller hvordan kombination af menneskelig aktivitet og klimaforandringer er en udfordring for vandmiljøet, og hvordan regnvandsbassiner kan forhindre erosion af vandløb, nedsætte udledning af tungmetaller og øge biodiversiteten. 
  • Bæredygtige materialer: Christian Syversen, der er bygningskonstruktør og underviser på UCL, fortæller om bæredygtighedsbegrebet generelt (de miljømæssige, økonomiske og sociale aspekter), og om CLT-materialer. I dette undervisningsforløb er det nok starten af film, der er mest relevant 
  • Mød eksperterne: Bjarne Brisson, projektmaneger, Nyt OUH 
  • Mød eksperterne: Sara Egemose, lektor i ferskvandsøkologi, SDU 
  • Mød eksperterne: Christian Syversen, bygningskonstruktør og underviser på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole