Overskrift Solceller 
Fag Fysik C 
Klassetrin 1 g 
Kernestof og fagbegreber Energi – energiformer og energiomdannelse, herunder effekt og nyttevirkning.  

Specielt dækkes fysisk og teknologiske aspekter af bæredygtighed i forhold til elproduktion og -forbrug. 
Lektionsplan, inklusive tidsforbrug Materialet er er brugt som supplement til energiforløb, der handler om energiproduktion og forbrug i Danmark.  

Tidsforbrug 1 – 10 timer 
 
Tidsforbruget kan være fra 1 time hvis man blot vil bruge solcellerne på nyt OUH som et konkret eksempel på hvor elektriciteten kommer fra.  

Men der kan også bruges længere tid hvis man vil gå dybere i miljøkonsekvenser af elforbruget.   
Litteratur, herunder forslag til supplerende litteratur På A niveau kan man gå i dybden med solcellers virkemåde (hvilket dog ligger ud over kernestoffet) 
 
Der kan også lave eksperimenter med måling af solindstråling, solhøjde, effekt fra solceller sammenlignet med solindstråling osv.    
Undervisningsmaterialet Dokumentet: ”Solceller” kan bruges som konkret undervisningsmateriale, eller der kan klippes fra det, alt efter hvad man vil bruge.  

Lærervejledning: Her beskrives nogle overvejelser i forhold til hvordan materialet kan bruges, her findes også beskrivelse af indholdet i regnearket ”Solenergidata2021”   
Data  Excel-ark ”Solenergidata2021.xlsx” med data hentet på energi.net  
Forslag til ekskursioner Besøg ved små eller store solcelleparker.  

Nyt OUH: Bjarne Brisson, Bjarne.Brisson@rsyd.dk Bjarne er ikke solcelle-ekspert, men kan måske hjælpe med at formidle en kontakt 
 

Downloads:

Film:

  • Solceller i praksis: El-ingeniør Rune Bisgaard tager os med ud at se forskellige solceller, forklarer hvordan strømmen skal konverteres før den sendes videre og viser, hvordan man afgør den bedste placering/vinkling af nye solceller 
  • Mød eksperterne: Rune Bisgaard, el-ingeniør