Energiformer og træet

Energiomsætning og energikæder omkring os

Klassetrin: Udskolingen og 1.g
Fag: Fysik
Indhold: Aktiviteter om alle energiformer og omsætning mellem energiformerne.

Omfang: 1-1 ½ dag afhængigt af antal øvelser

Downloads

Kort beskrivelse af forløbet

Dette undervisningsmateriale har fokus på undersøgende fysik undervisning uden for klasserummet, uden brug af computer, og er udarbejdet med henblik på fysik/kemi i udskolingen og fysik i 1.g i gymnasiet.

Aktiviteterne kommer omkring alle energiformer undtagen elektrisk, og indgår i en samlet fortælling med træet som centrum. Formålet er at give eleverne oplevelser med og blik for, energiformer og -kæder i naturen.

Aktiviteterne er understøttet af uddelingsark, hvorpå eleverne kan genfinde de fagtermer, forklaringer og formler, som er en del af lærerens fortælling. Igennem forløbet skal eleverne foretage enkelte beregninger for hver energiform, med det formål at få kendskab til formlen for energiformen, energienheden Joule, og opnå en fornemmelse af størrelsesforskellen mellem energiformerne.   

Undervisningen foregår udendørs i Svanninge bjerge, hvor eleverne i løbet af 1 – 1½ dag, arbejder undersøgende og vil erfare konkrete eksempler på energiformerne og hvordan omsætningen imellem dem sker, i de omgivelser vi møder.

Efter at have oplevet aktiviteterne ude i naturen, kan man med fordel gentage fortællingen i klasserummet, hvor nyopstået undren diskuteres og beregninger kan trænes.

Aktiviteterne i dette forløb møder følgende fælles mål for fysik/kemi i grundskolen og energikernestoffet på fysik C i gymnasiet:

  • Viden om energiformer, -bevarelse, -omsætninger, -kæder og -forsyning.

Eleverne arbejder med følgende videns- og kompetenceområder:

  • perspektivere fysik til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse.
  • designe, gennemføre og eva­luere undersøgelser.
  • undersøge energiomsætning samt transport og lagring af energi i naturgivne og menneskeskabte processer.
  • identificere, forklare og visualisere med enkle modeller, energiomsætninger i den nære omverden. 

Omfanget er 1-1 ½ dag, afhængigt af antallet af øvelser der medtages.

Øverst på siden kan man finde en lærervejledning, der viser hvordan undervisningen forløber i Geo&Bio sammenhæng i Svanninge bjerge. Den kan også anvendes i andre sammenhænge og omgivelser, men kræver adgang til bålplads og vand. I beskrivelserne af aktiviteterne er der konkrete forslag til introduktion og opsamling angivet med ””.

Der ligger ligeledes en fil: ”Præsentation Energiformer og træet.docx” som kan printes i A3-format og medbringes som tavler, når der undervises udenfor klasselokalet.

Skriv eller ring til Brian på bss@faaborg-gym.dk / 51940535.

Udarbejdet i samarbejde med Simon Stenderup, Håstrup Friskole, Faaborg.