Overskrift Indeklima (I)
Fag Matematik 
Klassetrin 1.g eller 2.g (alle niveauer) 
Kernestof og fagbegreber Kompetencerne: Repræsentation, kommunikation og modellering.  
Afbildning af ligninger med mange variable: diagrammer, og øvelser i aflæsning i diagrammerne. 
Selvstændigt at afgrænse et undersøgelsesområde, indsamle data, bearbejde data og lave en præsentation. 
Lektionsplan, inklusive tidsforbrug Modulvarighed: 95 min. 
Uddybende modulplan med grundige beskrivelser af de enkelte moduler findes i separat dokument, som kan downloades nedenfor.

– Modul 1: Intro samt grafer og figurforståelse
 
– Modul 2: Komfortligningen. Fokus på repræsentationsformer. Afbildning af ligninger med mange variable: diagrammer, og øvelser i aflæsning i diagrammerne. Introduceres for begreber der hører til emnet Introduktion til komfortligningen  

Modul 3: Komfortligningen. PMV og PPD – hvor tilfredse er vi, og hvor tilfredse kan vi forventes at være? Målinger rundt på skolen og spørgeskema. 

Modul 4 CO2 Opgaveregning og målinger. Fagbegreber, opgaveregning, dataopsamling (CO2, temperatur). Voksende, aftagende, monotoniforhold, ekstrema Fra eksponentiel til forskudt eksponentiel. 

Modul 5: Egne undersøgelser I. Overordnet spørgsmål: Hvordan er det termiske indeklima på XX Gymnasium? Forberede og begynde undersøgelse omkring termisk indeklima eller evt. CO2.    

Modul 6: Egne undersøgelser II. Bearbejde empiri; lave powerpoints.  

Modul 7: Egne undersøgelser III Præsentation af Powerpoints med feedback. Evaluering af forløb  
Litteratur, herunder forslag til supplerende litteratur Litteratur: indgår i arbejdsarkene.  
Supplerende litteratur: Kapitel 1: Indeklima samt A.01: Indeklima fra bogen “Varme- og klimateknik”, Grundbog 2. udgave. Danvak  
Undervisningsmaterialet Samlet modulplan til læreren indeholdende 
– Modulplan med forslag til struktur 
– Oversigt over anvendte materialer til hver sekvens i de enkelte moduler 

Materialerne er: 
– Teori samt arbejdsark med øvelser til de enkelte sekvenser i hvert modul. 
– nSpirefiler til indtastning af data, samt eksempler på data 2 videoer om indeklima generelt til introduktion af de forskellige begreber mm. 

– 2 videoer, der perspektiverer til hvordan indeklima tænkes ind i byggestyring og byggeri af det nye supersygehus, Nyt OUH 
– 3 ”mød eksperterne” -film, hvor fagpersonerne fra SDU, UCL og Nyt OUH fortæller kort om dem selv og deres arbejde 
Data  Temperaturmåling i klasser: Eksempel på datasæt ligger under modul 3  

Downloads:

Film:

  • Indeklima explained: Martin Winther-Gaasvig, der er lektor på Civil Engineering, SDU, forklarer kort hvad indeklima er, med fokus på termisk og atmosfærisk indeklima. Han introducerer PMV- og PPD-indeks, komfortligningen og fortyndingsligningen og viser, hvordan man kan bruge et online regneredskab til at hjælpe med at dimensionere ventilationssystemer alt efter hvad lokalet skal bruges til 
  • Bygningsstyring : Projektleder på Nyt OUH Lars Loft Reuter fortæller om intelligent styring af indeklima mm. Nye bygninger indeholder rigtig meget teknik, og ved at bruge en platform, der samler data fra en lang række sensorer, kan indeklimaet optimeres, mens der samtidig spares penge 
  • Indeklima i nybyggeri: Projektleder på Nyt OUH Lars Loft Reuter viser rundt og fortæller om nogle af de mange overvejelser der er i forbindelse med byggeriet af Nyt OUH, og hvad der gøres for at sikre et godt indeklima til patienterne. Han kommer ind på termisk, akustisk, optisk og atmosfærisk indeklima 
  • Indeklima i praksis: Christian Syversen, der er bygningskonstruktør og underviser på UCL, viser rundt i forskellige bygninger og fortæller om indeklima med fokus på blandt andet luftkvalitet, temperatur og lydniveau 
  • Mød eksperterne: Martin Winther-Gaasvig, lektor på SDU, Civil Engineering
  • Mød eksperterne: Lars Loft Reuter, projektleder på Nyt OUH 
  • Mød eksperterne: Christian Syversen, bygningskonstruktør og underviser på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole