
Overskrift | Solceller |
Fag | Fysik C |
Klassetrin | 1 g |
Kernestof og fagbegreber | Energi – energiformer og energiomdannelse, herunder effekt og nyttevirkning. Specielt dækkes fysisk og teknologiske aspekter af bæredygtighed i forhold til elproduktion og -forbrug. |
Lektionsplan, inklusive tidsforbrug | Materialet er er brugt som supplement til energiforløb, der handler om energiproduktion og forbrug i Danmark. Tidsforbrug 1 – 10 timer Tidsforbruget kan være fra 1 time hvis man blot vil bruge solcellerne på nyt OUH som et konkret eksempel på hvor elektriciteten kommer fra. Men der kan også bruges længere tid hvis man vil gå dybere i miljøkonsekvenser af elforbruget. |
Litteratur, herunder forslag til supplerende litteratur | På A niveau kan man gå i dybden med solcellers virkemåde (hvilket dog ligger ud over kernestoffet) Følgende forskere arbejder med solceller på forskellig vis. Der er lister af pressemeddelelser og publikationer: Lykke Richards https://portal.findresearcher.sdu.dk/da/persons/lykke-margot-ricard/clippings/ Morten Madsen https://portal.findresearcher.sdu.dk/da/persons/madsen/clippings/ Erik Skov Madsen https://portal.findresearcher.sdu.dk/da/persons/esm |
Undervisningsmaterialet | Dokumentet: ”Solceller” kan bruges som konkret undervisningsmateriale, eller der kan klippes fra det, alt efter hvad man vil bruge. Lærervejledning: Her beskrives nogle overvejelser i forhold til hvordan materialet kan bruges, her findes også beskrivelse af indholdet i regnearket ”Solenergidata2021” |
Data | Excel-ark ”Solenergidata2021.xlsx” med data hentet på energi.net |
Forslag til ekskursioner | Besøg ved små eller store solcelleparker. Nyt OUH: Bjarne Brisson, Bjarne.Brisson@rsyd.dk Bjarne er ikke solcelle-ekspert, men kan måske hjælpe med at formidle en kontakt |
Forslag til eksperimentelt arbejde | Eleverne kan måle solindstråling, solhøjde, effekt af solceller osv. En tilgang kunne være at give dem de nødvendige sensorer samt en solcelle og bede dem selv designe et forsøg. Forslag kunne være – At bede eleverne eftervise/undersøge noget af det, Rune taler om i filmen (betydning af cellens vinkel i forhold til lysindfaldet) – At sætte eleverne helt fri: Hvad kan I bruge dette grej til? Hvad kan man undersøge? Hvorfor er det relevant at undersøge det? Hvordan vil I gøre det? Hvad kan påvirke resultaterne? Hvordan kan forsøget optimeres (sidstnævnte stilles måske først efter endt forsøg) |
Downloads:
Film:
- Solceller i praksis: El-ingeniør Rune Bisgaard tager os med ud at se forskellige solceller, forklarer hvordan strømmen skal konverteres før den sendes videre og viser, hvordan man afgør den bedste placering/vinkling af nye solceller
- Mød eksperterne: Rune Bisgaard, el-ingeniør