Biodiversitet og klimaforandringer
Overskrift | Biodiversitet |
Klassetrin | Fra 5. klasse til 3.g |
Fag | Natur/teknik og biologi |
Indhold | Generel introduktion til fagbegreberne mm
Lokale konkrete eksempler Diverse øvelser |
Downloads | Øvelsesvejledning: Vurdering af naturkvalitet – gymnasium
Øvelsesvejledning: Vurdering af naturkvalitet – overbygning Øvelsesvejledning: Vurdering af naturkvalitet – mellemtrin Øvelsesvejledning. Jordbundsfauna og jordbundstype Øvelsesvejledning: Indsamling af blade og dyr Øvelsesvejledning: Bestemmelse af artisdiversitet vha Shannon-indekset – pin-point-metoden Øvelsesvejledning: Bestemmelse af artisdiversitet vha Shannon-indekset – Raunkiær-metoden Excelark: Shannon-beregninger, model A Excelark: Shannon-beregninger, model B |
Film:
Herunder kan du se de film, GeoBio har produceret til emnet “Biodiversitet og klimaforandringer”:
Kernestof og fagbegreber
Vores andet forløb om Gødningsbiller kan fint ligge i tråd med arbejde om biodiversitet.
Der henvises i øvrigt til skoveniskolen.dk, der har rigtig meget godt materiale, også om biodiversitet.
Forløbet består af en gåtur i Svanninge Bjerge. Undervejs vil der blive gjort nogle holdt, dels for at der kan blive vist og fortalt noget, dels for at lave forskellige forsøg/øvelser. Fokus vil primært være på insekter.
Vi kommer eksempelvis ind på:
- Begrebet biodiversitet og forskellen på artsdiversitet og biodiversitet
- Biodiversitetskrisen
- Klimaets betydning
- Driftskov/naturskov
- Naturpleje
- Indikatorer og indikatorarter
- Forskellige metoder til beregning/bestemmelse/vurdering af et områdes biodiversitet
Hej. Dette forløb lyder superspændende for min 9. kl. fra Flemming Efterskole.
Jeg tænker (i disse tider) et dagsforløb, hvor vi ankommer måske kl. 9 og er færdige kl. 15.00-ish
Vi kunne kombinerer det med noget hjemmeundervisning både før og efter.
Er dette en mulighed? Er året løbet fra os? jeg tænker oktober eller marts….
Håber at høre fra dig/jer:-)