
Overskrift | Indeklima (III) – CO2-indhold i klasselokale |
Klassetrin | 3g (Matematik A) |
Fag | Matematik – differentialligninger Andre muligheder: – Man kan evt. lave modeller med klasser der ikke har lært differentialligninger. – Man kan så lave regression på data og snakke om udviklingen i CO2-indhold. Selv om man ikke har lært om differentialligninger, kan man godt snakke om de forskellige faktorer der har indflydelse på CO2-indholdet. – Man kan også vælge at måle på andet end CO2-indholdet. – Man kan eventuelt inddrage biologi i forbindelse med respiration. – Man kan eventuelt anvende materialet efter eleverne har gennemarbejdet forberedelsesmaterialet stx A 2014, hvor man introduceres til koblede differentialligninger. |
Kernestof og fagbegreber | Det overordnede emne er differentialligninger. Man kan både opstille nogle der kan løses analytisk og nogle der må løses numerisk. Forløbet er tænkt som supplement til lærebogens kapitel om differentialligninger. F.eks. kan man inddrage Eulers eller Runge-Kutta metode til at løse differentialligninger numerisk. Mange lærebøger til gymnasiet inddrager numeriske løsninger i kapitlet om differentialligninger. F.eks. indeholder Lærebog i matematik A3 stx systime et fint afsnit om numerisk løsning af differentialligninger. |
Lektionsplan, inklusive tidsforbrug | Alt efter hvor lang tid man vil bruge på forløbet, kan man vælge til og fra i forløbet. Hvis man vil spare tid, kan man f.eks. vælge at bruge vores data. Man kan også anvende materialet i forbindelse med SRP. |
Litteratur, herunder forslag til supplerende litteratur | Se det vedlagte dokument. |
Undervisningsmaterialet | En liste over forskellige modeller for CO2-koncentrationens forløb. – differentialligninger med forklaringer Excel-ark med de enkelte modeller for CO2-koncentrationen. – I Excel-arkene er vist hvordan modellerne kan løses numerisk med Eulers metode. (se også “Modeller løst i Excel”) En række undervisningsfilm og ”mød eksperterne” film |
Data | Vi har brugt en PocketLab Air til at måle CO2-indholdet. https://www.thepocketlab.com/store/pocketlab-air Vi har vedlagt 5 datasæt med målinger på forskellige situationer. I de enkelte datasæt er beskrevet, under hvilke forhold dataene er indsamlet. |
Forslag til ekskursioner | SDU: Martin Winther-Gaasvig, mwg@iti.sdu.dk Nyt OUH: Bjarne Brisson, Bjarne.Brisson@rsyd.dk |
Downloads | Oversigt Forløbsplan Modeller for CO2-koncentration Litteraturliste Excel-fil med CO2-modellerne Excel-fil med data Alt samlet i en fil |
Downloads:
Film:
- Indeklima explained: Martin Winther-Gaasvig, der er lektor på Civil Engineering, SDU, forklarer kort hvad indeklima er, med fokus på termisk og atmosfærisk indeklima. Han introducerer PMV- og PPD-indeks, komfortligningen og fortyndingsligningen og viser, hvordan man kan bruge et online regneredskab til at hjælpe med at dimensionere ventilationssystemer alt efter hvad lokalet skal bruges til
- Bygningsstyring: Projektleder på Nyt OUH Lars Loft Reuter fortæller om intelligent styring af indeklima mm. Nye bygninger indeholder rigtig meget teknik, og ved at bruge en platform, der samler data fra en lang række sensorer, kan indeklimaet optimeres, mens der samtidig spares penge
- Indeklima i nybyggeri: Projektleder på Nyt OUH Lars Loft Reuter viser rundt og fortæller om nogle af de mange overvejelser der er i forbindelse med byggeriet af Nyt OUH, og hvad der gøres for at sikre et godt indeklima til patienterne. Han kommer ind på termisk, akustisk, optisk og atmosfærisk indeklima
- Indeklima i praksis: Christian Syversen, der er bygningskonstruktør og underviser på UCL, viser rundt i forskellige bygninger og fortæller om indeklima med fokus på blandt andet luftkvalitet, temperatur og lydniveau
- Mød eksperterne: Martin Winther-Gaasvig, lektor på SDU, Civil Engineering
- Mød eksperterne: Lars Loft Reuter, projektleder på Nyt OUH
- Mød eksperterne: Christian Syversen, bygningskonstruktør og underviser på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole