Geometri – praksis i naturen
Klassetrin: Udskolingen og 1.g (Mat A, B og C)
Fag: Matematik
Indhold: Vinkelsummen i en trekant, de 5 trekantstilfælde, retvinklede trekanter og Pythagoras’ læresætning, ensvinklede trekanter og skaleringsfaktoren samt cirklen.
Omfang i moduler: 3 – 6 afhængigt af antal øvelser
Downloads
Kort beskrivelse af forløbet
Kort beskrivelse af forløbet
Forløbet er henvendt til matematik i udskolingen og alle niveauer i 1. g.
Vi tager ud i Svanninge bjerge som danner rammen for en fortælling om, hvad matematik er og hvordan matematik kan anvendes i praksis. Emnet er geometri og forløbet er udformet med fokus på undersøgende undervisning, uden brug af computer.
De udendørs aktiviteter giver eleverne en rumlig oplevelse af geometri og geometriske problemstillinger, hvor de vil opdage hvordan de kan benytte geometri til at bestemme højder og afstande, bestemme Jordens radius og afstanden til horisonten.
Udgangspunktet er elevernes egen forforståelse, hvor de med korte instruktioner, skal løse matematiske opgaver hvor de anvender dem selv, enkle genstande og værktøjer til opmåling.
Samlet kommer øvelserne omkring geometriske figurer, vinkelsummen i en trekant, de 5 trekantstilfælde, retvinklede trekanter og Pythagoras’ læresætning, ensvinklede trekanter og skaleringsfaktoren samt cirklen.
Det er helt grundlæggende geometri, så forløbet kan både anvendes i udskolingen og som overgang fra grundskole til gymnasium. På gymnasie niveau vil der være mere fokus på metode, og det er muligt at lægge forløbet ”En vinkel på Trigonometri” i forlængelse af dette forløb. Her møder de kvadranten som knytter ensvinklede trekanter og de trigonometriske funktioner sammen gennem praksis.
Én oplagt mulighed for nye 1.g klasser at tage på en 1-3 dages tur med matematikfagligt indhold eventuelt kombineret med andre de andre fag som vi udbyder.
Forløbet og øvelserne er udførligt beskrevet i lærervejledningen som kan downloades og anvendes på egen hånd.
Skriv eller ring til Brian på bss@faaborg-gym.dk / 51940535.