Rundt om Cirklen
Klassetrin: 7.- 9. klasse (start 1.g)
Fag: Matematik
Indhold: Definitionen af cirklen, sammenhængen mellem cirklens omkreds og diameter, hvor der arbejdes med de 4 repræsentationsformer og regression med lineære funktioner. Bevis for cirklens areal, samt arbejde med areal, rumfang og enheder.
Omfang i moduler: 2 – 3 moduler
Downloads
Kort beskrivelse af forløbet
Forløbet er henvendt til matematik i grundskolen 7.- 9. klasse, men kan også anvendes i starten af 1.g. til lineær regression.
Under en tur ud i Svanninge bjerge kommer eleverne til at arbejde med de begreber der knytter sig til cirklen, og skal bruge naturen til at undersøge sammenhængen mellem cirklens omkreds og diameter. Under databehandlingen arbejder de med de 4 repræsentationsformer og skal udføre lineær regression på papir. Cirklens areal bevises ved en øvelse hvor alle elever deltager. Afslutningsvis skal de arbejde med matematisk modellering, når de skal anvende geometriske figurer til at foretage areal, og volumen beregninger for regnvandsopsamling.
Hele eller dele af forløbet kan anvendes i sammenhæng med forløbet: ”Geometri – praksis i naturen”, som omhandler anvendelsen af geometri.
Hele forløbet foregår med hele klassen ved Åkande sø i Svanninge Bjerge.
Skriv eller ring til Brian på bss@faaborg-gym.dk / 51940535.